Bij Doing Better werken we ook veel samen met professionals van andere disciplines die onze e-learning wat extra’s geven.
Een van deze professionals is Marlies van Lier van Fris Presentaties. Marlies spreekt regelmatig stemmen in als Voice Over. Zij heeft als gastschrijver voor Doing Better een blog geschreven over voice-over expertise en het toepassen daarvan in e-learning.

Je hoort mij wel maar ziet mij niet… Een voice-over is de stem die in een film, tv programma of reclame een boodschap deelt. We weten allemaal wel wat de kracht is van video. Beeld komt nou eenmaal makkelijker binnen dan enkel en alleen tekst. Vandaag de dag worden we overspoeld met zaken die voorbij komen op social media en de rest van het internet en televisie. Dat moeten we allemaal verwerken in enkele seconden want voor je het weet komt er alweer wat voorbij. Beeld spreekt vaak voor zich. Je ziet het en herkent het. Tekst moet je natuurlijk lezen, dat kost tijd. Steeds meer bedrijven zien de kracht van video. Beeld met geluid, zoals muziek en/of een voice-over. Iemand die het verhaal net dat beetje extra meegeeft vanwege een bepaalde tone of voice. Emotie erin of juist helemaal niet. Om ervoor te zorgen dat een boodschap nog krachtiger en duidelijker wordt.
Dat het beeld met stem één geheel vormen en de kijker/luisteraar alles goed opslaat.

Bij e-learning ligt het net even anders. Je wilt niet enkel met snelle hippe video content iemand iets laten leren.
Maar je wil wel dat er afwisseling zit in je lesmateriaal. Bij enkel tekst met wat foto’s wordt het snel saai en kunnen mensen afhaken. Een goeie mix van alles is daarom essentieel. Droge lesstof kan je letterlijk door een voice-over tot leven brengen. Alsof je bij een docent in de klas zit.

Hierbij is het belangrijk dat je als aanbieder van zo’n e-learning module rekening houdt met je cursist. De ontvanger. Het gaat natuurlijk om de inhoud, de lesstof. Maar houd ook zeker rekening met het feit dat je interactie hebt met je doelgroep. Om tekst uit jouw e-learning module nog beter uit de verf te laten komen kan je gebruik maken van een voice-over. Zo kan de cursist lezen en luisteren tegelijk. Die combinatie versterkt de boodschap enorm.

Ik heb als voice-over voor Doing Better meerdere e-learning modules mogen inspreken. Zo leerde ik zelf ook nog een heleboel nieuwe zaken. Mooi meegenomen en mijn Latijn ook weer opgefrist! Maar meest verrassend is toch wel dat ik erachter kwam dat wat voor mij heel logisch is bij een voice-over dat niet altijd is bij de opdrachtgever. Namelijk het feit dat een geschreven tekst niet altijd te gebruiken is als voice-over tekst. Vaak zijn de zinnen te lang met teveel komma’s. Daardoor ingewikkeld of moeilijker te volgen. Dat kan als je een boek schrijft. Dan lees je op jouw tempo. Maar dat kan niet als je spreekt. Het maakt het lastig om dan het verhaal te volgen voor de luisteraar. Korte zinnen zijn een must. Duidelijk behapbare stukken tekst. Want dat blijft hangen. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om een fijne spreekstem te horen. Eentje waarbij de toon energiek is als dat past bij de cursus of juist weer zakelijk als dat moet.
Dat je een bepaald spreektempo hanteert en ook niet geheel onbelangrijk….duidelijk articuleert. Kortom er komt nogal wat kijken bij de juiste stem op de juiste plek.

Daarnaast kan je ook nog eens kiezen of je een mannenstem of vrouwenstem wilt gebruiken voor jouw boodschap. Maar wat daarin de beste keus is laat ik aan jou over. Het belangrijkste is dat je denkt voor je doelgroep wat die graag zou willen horen en waar zij zich prettig bij gaan voelen. Alleen dan blijft de boodschap of lesstof hangen!