Toen mij werd voorgesteld de MoodleMoot bij te wonen in Dordrecht, dacht ik eerst een beetje sceptisch, is dat wel wat voor mij? Ik had het idee dat het voornamelijk over Moodle Workplace zou gaan: een krachtige Enterprise versie van Moodle. Ik wilde graag meer weten over, zeg maar, de basisversie van Moodle.
En, als het even kan, ook over de impact op e-learning door Artificial Intelligence (AI). Het toverwoord van onze tijd. Soms hoor ik mensen AI zelfs vergelijken met de introductie van elektriciteit, eind 19de eeuw. Niet met de introductie van het Internet, nee, elektriciteit! Ik werd op m’n wenken bediend.
Bigger than the Internet
De keynote ging meteen al over AI. Spreker Serge de Beer gaf een knap voorbeeld waarbij hij eerst een filmpje liet zien waarin hijzelf uitleg gaf over een boormachine in het Nederlands. Vervolgens een versie in het Arabisch! Nu denk je misschien, ja dat kennen we wel. Maar dit ging een stapje verder. Serge’s mondbewegingen waren door AI aangepast, gebaseerd op de Arabische uitspraak. Ook vertraagde of versnelde de video iets indien nodig, om het Arabisch op de juiste snelheid uit te spreken.
Het aanpassen van de mondbewegingen deed de spreker denken aan het vroegere TV-programma Animal Crackers, van André van Duin. Maar dat deed niet direct bij iedereen een belletje rinkelen 🙂
Kern van zijn betoog was eigenlijk: wil je AI serieus inzetten voor je werk en onderneming, dan is het aan te raden een betaald abonnement te nemen. Met OpenAI kun je dan een aangepaste (custom) GPT maken. Deze GPT kun je voeden met specifieke domeinkennis (documenten, Excel tabellen etc.) om er dan aangepaste data, d.m.v. queries, uit te halen. Bijvoorbeeld 15 multiple choice vragen voor ‘beginners’. Zo is het een krachtig hulpmiddel voor het ontwikkelen van cursussen over specifieke onderwerpen die uniek zijn voor een organisatie, en waarvan de publieke ChatGPT dan ook geen kennis heeft.
Moodle in het onderwijs
Maar het ging niet alleen maar over AI. Moodle heeft zijn oorsprong in het afstandsonderwijs. De bedenker, Martin Dougiamas, genoot zelf dit type onderwijs opgroeiende op een Australische farm in de 1980s. Groei binnen de onderwijsmarkt is dan ook een kern streven voor Moodle.
Een van de meest inspirerende sessies vond ik die van basisschoolleraar Rob van Asperen. Rob ontwikkelt zelf lesmateriaal in H5P. Hij maakt daarbij vaak gebruik van de Schooltv website. Daar staat een schat aan videomateriaal dat hij, zonder kosten, kan toevoegen (embedden) aan zijn lesmateriaal. Zijn leerlingen hebben allemaal een Google Chromebook. Deze apparaten zijn relatief goedkoop, mede omdat veel overbodige functionaliteit is weggelaten. Een prima optie voor het onderwijs dus. Als groot voordeel van de e-learning ziet Rob de mogelijkheid om direct een fout antwoord door de software te laten opmerken, zodat de leerling meteen ziet dat het niet juist is en wat het antwoord dan wel moet zijn. Vergeleken met vroeger scheelt het voor Rob vele uren aan nakijkwerk.
Moodle in het onderwijs is een echte win-win. Een win voor de leraar die veel tijd bespaard, en een win voor de leerlingen die door middel van het gevarieerd aanbieden van lesstof, een leukere manier van onderwijs ervaren en daarnaast ook de stof beter opnemen. De tijd van klassikaal tafels opdreunen ligt achter ons! En dat is prima, want e-learning werkt volgens Rob minstens zo goed.
Moodle PubQuiz
Na het bijwonen van interessante sessies en ’s middags te hebben genoten van een werkelijk overvloedige lunch, werd deze dag afgesloten met een pubQuiz in de grote zaal. De vragen gaven best een paar verassende inzichten. Bijvoorbeeld, de meeste Moodle websites zijn geregistreerd in Spanje(!), met Amerika op plek twee. En dat ‘Components for learning’ en ‘Filter codes’ de meest populaire plug-ins zijn. Oh, en dat een bijeenkomst in het Engeland van de middeleeuwen een moot werd genoemd.
Mijn groep won helaas niet, waardoor we een geheel verzorgde reis naar de Moodlemoot Global in Mexico, aan onze neus voorbij zagen gaan! Haha, nee, de prijzen waren leuke presentjes. Het was al met al een leuke, leerzame dag gevuld met inspirerende sessies en ontmoetingen met enthousiaste Moodlelaars!
Tot de volgende MoodleMoot!
Michael