Wat wij bij Doing Better mooi vinden is e-learning waar zowel de opdrachtgever als de cursist blij van wordt en de cursus de gewenste impact heeft. Helaas gaat het vaak al fout bij de lancering van de e-learning; de e-learning cursus wordt niet met open armen ontvangen bij de doelgroep.
Dit heeft best wat vervelende gevolgen:
- De cursist benut niet het volledige potentieel van de e-learning en verkrijgt daardoor niet de kennis en/of de skills die men van hem verlangt;
- Frustratie van de opdrachtgever, want die heeft erin geïnvesteerd en heeft een doel;
- Frustratie van de ontwikkelaar, want ja wij vinden dit ook jammer.
Hoe kan dit!?
Het antwoord op die vraag is vrij eenvoudig. Organisaties gaan er vaak van uit dat wanneer e-learning beschikbaar wordt gesteld dat men het automatisch gaat gebruiken en deze gedachtegang klopt niet.
De mens is namelijk een gewoontedier en staat daarom op voorhand niet vanzelfsprekend open voor veranderingen. Zodra een training niet wordt omarmt en de organisatie vindt deze dermate belangrijk wordt de e-learning vaak opgedrongen aan de medewerker als verplichte training. Gevolgen hiervan zijn:
- Medewerkers krijgen meteen weerstand tegen de e-learning die door hun strot wordt geduwd. Dit is funest voor elke toekomstige e-learning cursus die je wilt aanbieden aan de medewerkers, want de eerste indruk blijft hangen!
- Men wil zo snel mogelijk door de e-learning heen dus scant teksten, spoelt filmpjes door en raffelt interactie af om er maar van af te zijn. Leerrendement: 0.
Toch zonde als je als organisatie tijd en geld hebt geïnvesteerd in mooie, goede content.
De oplossing
Wanneer je als organisatie (nieuwe) e-learning wilt introduceren aan je medewerkers bedenk dan waar zij behoefte aan hebben. Zorg er in ieder geval voor dat:
- Men weet waar ze de e-learning kunnen vinden;
- Voor wie de e-learning bedoeld is;
- Dat men weet waarom het in hun belang is om die training te doen;
- Een aantal medewerkers van de doelgroep betrokken zijn bij de ontwikkeling en lancering en luister naar hun input;
- Dat de techniek goed werkt; zowel in het Leer Management Systeem als de cursus zelf (testen, testen, testen!);
- Het duidelijk is bij wie men moet aankloppen bij problemen.
Het belangrijkste is misschien nog wel dat men op tijd wordt voorgelicht. Een (kleine) campagne binnen de organisatie om
de e-learning te promoten doet wonderen!