Het verschil tussen een Instructional Designer en een E-learning Developer

Instructional Designers. E-learning developers. Beide termen worden vaak gebruikt binnen organisaties in de L&D wereld, vaak zelfs overlappend. Maar goede L&D experts zullen je vertellen dat een Instructional Designer en een e-learning developer niet hetzelfde zijn. Sterker nog, ze bestaan uit twee compleet verschillende skill sets.

Het verschil tussen ID en e-learning ontwikkeling

Terwijl Instructional Design gaat om het maken van een effectieve en memorabele leerervaring voor de cursisten, draait e-learning ontwikkeling meer om het gebruiken van verschillende tools, strategieën, programmering en creativiteit om de visie van een Instructional Designer tot leven te wekken. E-learning developers moeten een cursus kunnen maken naar aanleiding van het ontwerp van een Instructional Designer. In veel organisaties worden deze twee functies door dezelfde persoon vervuld, vandaar de verwarring.

Laten we kijken naar de verschillende fases van het ontwerpen en ontwikkelen van een cursus, om beter te begrijpen welke taken bij welke functie horen.

  1. Het design van de cursus bespreken

Voordat het ontwerpen en ontwikkelen begint, zal de Instructional Designer in overleg gaan met de opdrachtgevers om te begrijpen hoe ze willen dat de cursus eruit gaat zien en wat ze verwachten. Hierna zal er een ontwerp worden gemaakt.

  1. Cursusdoelen bepalen

Wanneer het ontwerp is gemaakt en goedgekeurd, zal de Instructional Designer samen met de opdrachtgevers bepalen wat de doelen van de cursus zijn. Hierbij zullen ze ook materiaal verzamelen, zoals website links, geschreven notities, foto’s en video’s. Er wordt ook gesproken over het soort interacties en activiteiten de cursus moet bevatten.

  1. Content ontwikkelen

Dit is de hoofdfase, waarin de e-learning developer aan de slag gaat. De e-learning developer zal alles uitgelegd hebben gekregen door de Instructional Designer, en zal beschikken over al het verzamelde materiaal. Tijdens deze fase zal er, indien nodig, ook contact plaatsvinden met onderwerp experts. De developer zal de content verdelen in lessen en verschillende onderwerpen, er een storyboard van maken, en zal deze uiteindelijk opsturen voor goedkeuring.

  1. Review

Het storyboard zal worden bekeken door de opdrachtgever, de klant, en/of door een manager. Aanpassingen zullen worden gemaakt, toevoegingen zullen worden gedaan, en het storyboard zal steeds opnieuw worden bekeken totdat het klaar is om omgetoverd te worden tot een echte cursus.

  1. Productie

Als het storyboard eenmaal is goedgekeurd, zal de daadwerkelijke ontwikkeling van de cursus beginnen. De e-learning developer kan nu elk stukje content op de juiste plek zetten met de juiste navigatie, activiteiten, animaties en interacties. Zodra alle content een mooi geheel is geworden, kan de cursus beoordeeld worden. Net als bij het storyboard zal er een aantal aanpassingen en toevoegingen plaatsvinden. Na een hoop ontwikkelwerk en meerdere beoordeling rondes is de cursus klaar om gebruikt te worden.

Het hele proces van het ontwerpen en ontwikkelen van een e-learning cursus maakt het duidelijk hoe de rollen zijn verdeeld tussen een Instructional Designer en een e-learning developer.

 

Deze blog is origineel geschreven door Debadrita Sengupta en is door ons vertaald naar het Nederlands om ons publiek meer te leren over Instructional Design en het ontwerpen van een e-learning.

Meer berichten

Vyond update blog

Yes! Vyond heeft een nieuwe update gehad. Achter de schermen maken we gebruik van een aantal hele fijne programma’s, waaronder animatie platform Vyond. Wanneer er

© Louis Hector

Gamification de Krom bestratingen BV

Gaan gaming en leren samen? Ja zeker! Een leeroplossing die wij kunnen toepassen is gamification. Bij gamification maken we gebruik van het game-effect. Op deze

Doing Better E-Learning Solutions

KVK: 55410960
IBAN: NL 25 ABNA 0577 8960 40

Marconilaan-Noord 52
Bergen op Zoom

Nieuwsbrief? Schrijf je in

© DoingBetter