Hoe zorg ik dat mijn bedrijf Instructional Design serieus neemt?

Hoe zorg ik dat mijn bedrijf Instructional Design serieus neemt?

Wist je dat Instructional Design (ID) in de Tweede Wereldoorlog is ontstaan om militaire trainingen te verbeteren? Dit laat zien dat ID geen nieuw concept is. Als je bedrijf nog geen effectief gebruik maakt van instructional design, dan missen ze wat. Dit artikel zal het belang van ID duidelijk maken.

Instructional Design vs goede Instructional Design
Laten we eerst eens kijken wat ID wel en niet is. Instructional Design is de manier waarop we e-learning organiseren. Het is de manier waarop we content vastpakken en het omzetten naar een leerproject met waarde, strategie, doelen en meetbare uitkomsten. Vergelijk een e-learning instructional designer met een beeldhouwer; zij nemen stukken beton (content), werken met de opdrachtgever (je bedrijf) en maken er iets waardevols van.

Er zijn veel projecten zonder goede Instructional Design. De expertise is er, de content experts zijn er, de content wordt volledig voorbereid, en dan strandt het. De cursisten eindigen niet met nieuwe kennis of vaardigheden. Zonde van tijd en geld. Het is alsof je een klaslokaal binnenloopt, een boek aan een student geeft, en zegt ‘leren maar!’. Misschien scheelt het tijd en geld als je geen leraar inhuurt, maar zou het werken? Nee. Daarom moeten we ID serieus nemen.

Tegelijkertijd zal de poëtische aanpak van hierboven niet goed werken tijdens een L&D meeting, en metaforen werken niet bij mensen die zich bezighouden met de kern. Dus, hier volgen een aantal praktische en duidelijke punten om aan je leidinggevende te laten zien en die zullen helpen om de mensen in je bedrijf te laten begrijpen waarom goede instructional design nodig is.

1) Goede Instructional Design helpt jou en je cursisten om je bedrijf beter te begrijpen
Wanneer een instructional designer met een bedrijf werkt, werken ze samen met de onderwerp experts en analyseren het materiaal. Dit betekent niet alleen dat de cursisten accurate informatie krijgen, het zorgt er ook voor dat de onderwerp experts een paar ogen van buitenaf hebben, wat helpt bij het verduidelijken en samenvatten van het proces van je bedrijf. Zo krijgen de experts ook de kans om na te denken over het einddoel van een project. In andere woorden, een goede IDer plaatst iedereen op dezelfde lijn.

2) Goede Instructional Design maximaliseert de betrokkenheid van de cursist
Een goede instructional designer neemt de tijd om zijn publiek te begrijpen. Waarom dat belangrijk is? Omdat, als je een groep jazz fans meeneemt naar een Justin Bieber concert, er niet geapplaudisseerd zal worden. Goede instructional designers hebben de kennis en vaardigheden om activiteiten te organiseren die relevant en aantrekkelijk zijn. Wanneer cursisten geloven dat ze een waardevolle leerervaring opdoen, zijn ze meer betrokken en zal er meer kennis opgedaan worden. Goede instructional designers begrijpen ook goed hoe het geheugen werkt, hoe het brein werkt, en creëren hun cursussen overeenkomstig. E-learning cursussen die niet op deze manier worden gebouwd, kunnen als frustrerend worden ervaren door studenten.

3) Instructional designers weten hoe ze moeten selecteren en prioriteiten moeten stellen
Het is niet genoeg om content effectief te kunnen organiseren. In de moderne wereld worden we dagelijks gebombardeerd met informatie; via emails, berichtjes, meetings, en vooral het internet. Als je de cursisten forceert om veel te doen en niet duidelijk maakt wat belangrijk en relevant is, vergroot je de onzekerheden en wordt er minder gepresteerd.
Er zijn bijvoorbeeld e-Learning programma’s die gedetailleerde overzichten geven over accounting aan beginnende receptionisten. Hoewel dit een duidelijke fout is, kan een instructional designer de relevantie van content vinden op een manier waarop alleen specialisten dit kunnen. Zij kunnen bepalen welke content must-know (noodzakelijk om het doel te bereiken), should-know (belangrijke achtergrond informatie), or could-know (leuke informatie om te geven, maar niet nodig om de cursus te begrijpen) informatie is. Op deze manier kunnen ze de juiste informatie op het juiste moment geven aan de juiste mensen. Dit helpt studenten om te bepalen wat en wanneer ze willen leren.

4) Trainen is een wetenschap, geen kunst
E-learning projecten horen wetenschappelijk en methodisch te zijn. Instructional designers leggen niet alleen praktische vaardigheden op tafel, ze hebben ook veel theoretische kennis. Er wordt bij het bouwen van een cursus gekeken naar welke manier van informatie overbrengen het meest effectief is. Dingen op de goede manier doen zorgt voor betere resultaten. En laten we eerlijk zijn, dat is nodig wanneer we tijd en geld investeren in een trainingsprogramma.

5) Instructional designers krijgen niet alleen resultaten, ze bestuderen deze ook
Leerdoelen stellen is niet zo makkelijk als zeggen “ik wil dat ze het beter doen”. Goede leerdoelen moeten meetbaar zijn en prestatie gericht zijn. Instructional Design gebruikt verschillende manieren om precies te analyseren wat cursisten hebben geleerd van een e-learning programma. Zonder deze analyse, begeleiding, en verduidelijking van leerdoelen kan je niet weten of een leerprogramma succesvol is geweest. Daarom is ID cruciaal voor het behalen van goede resultaten tijdens het ontwikkelen van je bedrijf.

Conclusie
Zonder getalenteerde instructional designers zal een e-learning project misschien niet mislukken, maar het zal zijn potentieel niet volledig waarmaken. En als dit niet gebeurt, dan zullen de cursisten weinig kennis en vaardigheden ontwikkelen. Dit zorgt uiteindelijk voor minder productiviteit.
Hopelijk kun je deze informatie gebruiken om je bedrijf meer gebruik te laten maken van ID en om e-learning te creëren die je organisatie verandert. Dit zal jou en je collega’s gelukkiger en productiever maken.

 

Deze blog is origineel in het Engels geschreven door Karla Gutierrez. Wij hebben deze herschreven in het Nederlands omdat wij haar visie delen en hopen dat op deze manier meer mensen het belang van Instructional Design zullen begrijpen.

Meer berichten

Vyond update blog

Yes! Vyond heeft een nieuwe update gehad. Achter de schermen maken we gebruik van een aantal hele fijne programma’s, waaronder animatie platform Vyond. Wanneer er

© Louis Hector

Gamification de Krom bestratingen BV

Gaan gaming en leren samen? Ja zeker! Een leeroplossing die wij kunnen toepassen is gamification. Bij gamification maken we gebruik van het game-effect. Op deze

Doing Better E-Learning Solutions

KVK: 55410960
IBAN: NL 25 ABNA 0577 8960 40

Marconilaan-Noord 52
Bergen op Zoom

Nieuwsbrief? Schrijf je in

© DoingBetter