Leuk, bijspijkeren via e-learning… toch!?

Je moet van de baas een e-learning doen en je hebt eindelijk wat tijd gevonden om er eens goed voor te gaan zitten. Je start de cursus vanuit een gelikt portaal en je duikt in de online module. Je klikt door de eerste pagina’s met instructies en leerdoelen en begint enthousiast aan de inhoud. Je krijgt een pagina met tekst, plaatje, misschien een voice over of kleine animatie en je klikt door naar de volgende pagina. En nog een pagina – klik -, nog een – klik-, klik, klik, enz. Naarmate je door de module gaat merk je dat de aandacht verslapt en dat het klikken steeds sneller gaat… klik, klik, klik klik, klikklik, klikkliklikliklik!! Uiteindelijk schiet je door de cursus als een bezetene om er maar van af te zijn, want de ergernis en verveling zijn killing.. Totdat je tegen de afsluitende toets aan loopt…

De toets… een serie meerkeuzevragen met een minimale score die je moet behalen om te slagen en voor een poosje van deze verplichte materie af te zijn. Je neemt een slok water die je vergeten was en begint vertwijfeld aan de toets. Je bekijkt de eerste vraag en je betrapt jezelf op enige nervositeit. Wat is er van de inhoud van de stof eigenlijk blijven hangen? Je spreekt jezelf wat moed in en bekijkt de eerste vraag. Je leest hem vervolgens nog eens. En uiteindelijk maak je een besluit en kies je het antwoord wat volgens jou klopt…FOUT!

Nu breekt het zweet toch wel uit. Het liefst zou je de module af willen sluiten en opnieuw willen doornemen, want spijt heb je van het radicaal doorklikken! Helaas, dat is niet mogelijk. Zelfs wanneer je de module weg klikt en opnieuw start laat het systeem zich niet bedotten. De module start waar je gebleven was, bij de toets. Je weet nu dat er geen ontkomen aan is en je doorloopt de vragen een voor een. Dit gaat een stuk minder vlot dan de module waar je net zo haastig doorgeklikt hebt.

Uiteindelijk is de toets afgerond en je ziet het resultaat voor je op het scherm. Niet onverwacht, maar niet minder vervelend: je bent gezakt. Je klikt de module weg en wacht op wat komen gaat: Een gesprek met de manager? Misschien een herkansing? Je ziet het wel. Feit is dat je de leerstof niet voldoende beheerst en dat je werkgever wat van je gaat verlangen om hieraan te voldoen. Uiteindelijk zou dit weer getoetst moeten worden. Dit kost weer tijd EN ergernis. Je ziet nu al op tegen de volgende e-learning module en verlangt naar de tijd van workshops en klassikale trainingen waar je wel op moest letten….

Resultaat

Bovenstaande komt helaas erg vaak voor met als resultaat: gefrustreerde cursist, gefrustreerde werkgever, tijdverlies en motivatieverlies.

Waar gaat het fout?

Bij de cursist die de verantwoordelijkheid niet neemt en discipline om zicht te verdiepen in een e-learning module? Bij de werkgever, die de lat hoog legt? Of misschien toch de e-learning ontwerper van de module die de lesstof wat interessanter en interactiever had kunnen maken? Die de vrijheid van de cursist had kunnen beperken om de next-knop niet meteen actief te maken? Of de cursist juist meer vrijheid had kunnen geven om vrij te kunnen navigeren in de module voor dat men aan de toets begint?

Hoe kan je dit voorkomen?

Door een goede mix van verduidelijkende media te gebruiken is een e-learning al snel prettiger te volgen. Door instructie af te wisselen met interactie wordt de cursist actief betrokken. Vrije navigatie in een module is voor de cursist tevens prettig.

Een e-learning specialist kent de valkuilen en begrijpt hoe de digitale cursist denkt en zo de beste leerervaring kan aanbieden. Wil je een keer sparren met een ervaren e-learning specialist? Neem contact met ons op voor een goed gesprek en kop koffie.

Meer berichten

Vyond update blog

Yes! Vyond added some new features! Behind the scenes we use a lot of nice programs, including a develop program for animations called Vyond. Our

Vyond update blog

Yes! Vyond heeft een nieuwe update gehad. Achter de schermen maken we gebruik van een aantal hele fijne programma’s, waaronder animatie platform Vyond. Wanneer er